Zakazane gry!

Amerykański The National Institute on Media and the Family opublikował roczny raport MediaWise, w którym przedstawia wyniki badań rynku elektronicznej rozrywki i piętnuje gry przepełnione agresją.

Analitycy odpowiedzialni za powstanie raportu Media Wise stworzyli ranking 10 gier, których rodzice i opiekunowie nie powinni kupować dzieciom i dorastającej młodzieży. Podczas badań pod uwagę brano: natężenie przemocy, krwawych scen, niecenzuralnego języka itd. Co ciekawe, wśród "zakazanych przebojów" zabrakło najbardziej znienawidzonego przez wszystkie organizacje walczące z przemocą w grach komputerowych tytułu – GTA. To jednak nie koniec sensacji – w zestawieniu zakazanych owoców obok Maxa Payne'a znalazł się, o dziwo, również dodatek do trzeciej odsłony Warcrafta - The Frozen Throne Expansion. Poniżej lista dziesięciu wydanych w tym roku gier, które pod żadnym pozorem nie powinny trafić w ręce nastolatków.

1. Manhunt

2. Road Kill

3. Outlaw Volleyball

4. Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball

5. Def Jam Vendetta

6. True Crime: Streets of L.A.

7. Backyard Wrestling: Don't try this at home

8. Max Payne 2

9. WarCraft III: The Frozen Throne Expansion

10. Postal 2

W raporcie znalazło się również miejsce na ranking dziesięciu tytułów rekomendowanych przez Media Wise dla dorastającej młodzieży i dzieci. Poniżej pełne zestawienie.

1. SimCity 4

2. Zelda: The Windwaker—“E” (Everyone) rating

3. SSX 3

4. NBA Street Vol. 2

5. Top Spin

6. Rise of Nations

7. Madden 2004

8. Flight Simulator 2004

9. Mario & Luigi: Superstar Saga

10. Rayman 3

Raport przedstawia wyniki badań przeprowadzonych na grupie 778 uczniów, których średnia wieku wyniosła 13,5 lat. Z raportu wynika, że aż 87 % uczniów regularnie bawi się grami komputerowymi (większość - 96% - stanowią chłopcy). Wśród dziewcząt regularnie w gry komputerowe gra natomiast 78%, co może świadczyć o tym, że coraz więcej z nich zaczyna się interesować elektroniczną rozrywką.

W dalszej części, raport koncentruje się jednak wyłącznie na ocenie efektywności wprowadzonego systemu klasyfikacji gier – wynika z niego m.in., że tylko połowa rodziców rozumie proces i oznaczenia klasyfikujące zawartość gry. Tylko co piąty uczeń przyznał, że rodzice powstrzymali go przed kupieniem gry oznaczonej symbolem M (mature – dla osób powyżej 17 roku życia). Ponadto 77 procent nieletnich graczy przyznało się do posiadania gry przeznaczonej dla starszej młodzieży. Co piąty z nich kupił taką grę bez wiedzy rodziców.

W raporcie oceniano również poczynania najróżniejszych organizacji na rzecz propagowania, edukacji i wcielania w życie inicjatyw, których celem jest ograniczenie sprzedaży "niestosownych" gier nieletnim. W tej części raportu na uwagę zasługuje informacja na temat organizacji Interactive Entertainment Merchants Association (IEMA) skupiającej sprzedawców gier komputerowych. IEMA wprowadziła we wszystkich zrzeszonych sklepach rygorystyczne zasady sprzedaży gier komputerowych, które sprawiły, że sprzedaż gier oznaczonych literką M nieletnim spadła do 30 procent (oznacza to, że tylko co trzeciemu nieletniemu udaje się kupić taką grę). Dla porównania, w sklepach niezrzeszonych w IEMA, gry dla dorosłych może kupić każdy, niezależnie od wieku.

Idąc za przykładem MediaWise, również Gigex stworzył listę najbardziej polecanych gier familijnych. Lista powstała na podstawie specjalnego darmowego raportu, w którym Gigex opisuje 17 najbardziej familijnych gier tego roku. Poniżej lista familijnych przebojów – niestety znalazły się tu gry przeznaczone przede wszystkim na kansole.

1. Eye Toy (PlayStation 2)

2. Mario Kart: Double Dash!! (GameCube)

3. Karaoke Revolution (PlayStation 2)

4. Dance Dance Revolution Ultramix (Xbox)

5. Xbox Music Mixer (Xbox)

6. Mario Party 5 (GameCube)

7. SSX 3 (Multiplatform)

8. Mario & Luigi: Superstar Saga (Game Boy Advance)

9. American Idol (Multiplatform)

10. Dr. Seuss' The Cat in the Hat (Multiplatform).


Zobacz również