Zakręć trochę dzwiękiem

Chcesz wiedzieć, jak z muzycznego beztaleńcia zrobić gwiazdę? Edytory audio potrafią drżący głosik twojego młodszego brata przed mutacją zmienić w wysokie C Pavarottiego, a rzępolącą, nie dostrojoną gitarkę kolegi z podwórka - w Stratocastera Eddiego Van Halena.

Chcesz wiedzieć, jak z muzycznego beztaleńcia zrobić gwiazdę? Edytory audio potrafią drżący głosik twojego młodszego brata przed mutacją zmienić w wysokie C Pavarottiego, a rzępolącą, nie dostrojoną gitarkę kolegi z podwórka - w Stratocastera Eddiego Van Halena.

<HR ALIGN=CENTER WODTH=50%>

CoolEdit 96/CoolEdit Pro 1.2

www.sintrillium.com

Cena: w zależności od wersji 25, 50, 399,99 USD

Do niedawna lider wśród shareware'owych edytorów audio, teraz ustąpił nieco pola swojemu największemu rywalowi - GoldWave'owi. Niemniej dalej jest to idealne narzędzie do dokładnej i łatwej edycji plików dźwiękowych.

Możesz więc poprawić jakość kawałków zgranych z winyla czy płytki CD.

Jeżeli choć trochę bawisz się w tworzenie muzyki przy użyciu komputera, to CoolEdit pozwoli ci na zaawansowaną edycję sampli. Nieco uciążliwą cechą programu jest obsługa tylko jednego pliku naraz. Na szczęście, możliwe jest odpalenie dwóch, pięciu, dziesięciu, czterdziestu ośmiu równoległych sesji programu.

Taki jednak sposób pracy szybko okazuje się niewygodny. Dodatkowym ograniczeniem wersji shareware CoolEdita jest możliwość wyboru tylko dwóch zestawu opcji edycyjnych - inne są zablokowane. By z nich skorzystać, trzeba wyłączyć program, wybierając np. zamiast "filtrowania i redukcji szumów" zestaw "rozciąganie i zmiana tonacji". Jeżeli bardzo ci to przeszkadza, zawsze możesz sięgnąć po bardziej profesjonalną wersję programu: CoolEdit Pro. Tu jednak barierą może okazać się "nieszerłerowa" cena - prawie 400 zielonych.

Pewną wadą CoolEdita jest zauważalna przy niektórych operacjach powolność. W trakcie obróbki większych plików WAV, można śmiało urwać się z kumplami na piwo... ehm, to jest skoczyć do baru na milk shake'a. Okej, czy w takim razie ten program ma jakieś zalety? Ma ich miliardy. Przede wszystkim CoolEdit, mimo shareware'owego pochodzenia, pozwala na niemal profesjonalną jakość obróbki plików dźwiękowych, dostępną dotychczas tylko w drogich pakietach komercyjnych. Można pokusić się o rodzaj testu - dowolny fragment muzyki rozciągnij ("Strech") jakieś dziesięć razy, tzn. wydłuż go z jednej sekundy do dziesięciu. To samo zrób w profesjonalnym SoundForge'u. Porównaj brzmienie - im więcej zniekształceń i trzasków, tym gorzej. CoolEdit wywiąże się z zadania prawie tak dobrze, jak program za pięćset papierów.

Obie wersje CoolEdita umożliwiają pracę na plikach mp3, ale w dosyć ograniczonym stopniu. Obecnie producent udostępnia wersję beta wtyczki pozwalającej na zapis plików w empetrójkach - standardowo zaś edytor, korzystając z systemowego kodeka, może zachować pliki *.WAV z kompresją mp3.

<HR ALIGN=CENTER WODTH=50%>

GoldWave 4.02

www.goldwave.com

cena: 30 i 55 USD ######

Obecnie "namber łan" wśród shareware'owych edytorów audio. GoldWave pozwala na dosyć zaawansowaną - przynajmniej na domowe potrzeby - obróbkę dźwięku i - co ważne - umożliwia pracę na kilku plikach jednocześnie.

Użytkownik dostaje wszystkie podstawowe narzędzia edycyjne, jak redukcja szumów, rozciąganie, zmiana tonacji itd. W bogatym zestawie filtrów można natrafić rzeczy naprawdę odjechane, jak efekt "mechanize". Już nie musisz wkładać głowy do metalowego garnka, by nagrać głos robota. GoldWave jest niezwykle szybki: nawet kilkuminutowe pliki *.WAV (16-bitowy, 44,1 kHz) otwiera w sekundę. To jedna z jego zalet w porównaniu z konkurencyjnym cenowo CoolEditem. Jednak nie sposób oprzeć się wrażeniu, że GoldWave mógłby nieco staranniej przykładać się do wykonywanej roboty. Zdarza się, że edytowane przez nas pliki nagle zaczynają bzyczeć, chociaż wcale o to nie prosiliśmy.

Jeżeli w systemie zainstalowany jest kodek MPEG Layer 3, program pozwala na edycję plików mp3. Na uwagę zasługuje interfejs edytora: duże, nietypowe ikonki umożliwiają szybkie dotarcie do potrzebnej funkcji, natomiast odgrywanie, nagrywanie, przewijanie pliku jest realizowane poprzez ruchomy panel Device Controls. Oceny jakości dźwięku można dokonać dzięki wskaźnikom poziomu LED oraz konfigurowalnym oscyloskopom - niezależnym dla obu kanałów. Ciekawym dodatkiem jest generator dźwięków Expression Evaluator, pozwalający na tworzenie własnych dźwięków i filtrów.

<HR ALIGN=CENTER WODTH=50%>

Sound Forge 4.5

www.sonicfoundry.com

Cena: 499 USD######

Sam szczyt. Program w pełni profesjonalny, znajdujący zastosowanie w studiach muzycznych. Sound Forge umożliwia nieliniową edycję dźwięków, dając do dyspozycji dziesiątki narzędzi, efektów i filtrów. W najnowszej wersji programu znalazły się dodatkowe moduły, wcześniej sprzedawane oddzielnie: Batch Converter, umożliwiający automatyzację bardziej uciążliwych zadań, i Spectrum Analisys. Edytor pozwala na swobodną wymianę plików z samplerami i syntezatorami MIDI. Aplikacja doskonale obsługuje Real Audio G2 oraz w wersji beta format mp3 - pliki z tym rozszerzeniem otwierane i zapisywane są tak samo, jak inne formaty audio. Sound Forge pozwala na pełen mastering płyt CD, łącznie z edycją playlist, a także na obróbkę ścieżki dźwiękowej plików *.AVI. Możliwości programu można rozszerzyć stosując wtyczki.

Sound Forge na pierwszy rzut oka może wydawać się programem nieco trudnym w obsłudze, szczególnie ze względu na bogactwo opcji. Jednak po dłuższej lub krótszej - w zależności od tego, jak jesteś dobry - wprawce praca z nim przypomina prowadzenie kilkudziesięciotonowej ciężarówki po Route 66. Pełnia mocy.

<HR ALIGN=CENTER WODTH=50%>

WaveLab 2.0

www.steinberg.com

Cena: 1550 zł ######

WaveLab firmy Steinberg - czołowego producenta oprogramowania muzycznego - wypełnia próżnię między sharewarem a profesjonalnymi edytorami audio. Jednocześnie wraz z kolejnymi wersjami WaveLab zbliża się możliwościami - a także ceną - do oprogramowania studyjnego. Najnowsza edycja tego kombajnu pozwala nie tylko na rozbudowaną edycję plików audio, lecz także na obsługę większości dostępnych na rynku samplerów (przez złącze SCSI) i syntezatorów MIDI. W systemie Windows NT WaveLab wykorzystuje pełną wielozadaniowość, oferując próbkowanie aż do 96 kHz, czyli ponad dwa razy większą niż standardowe edytory, dające jakość CD 44 kHz. Edytor pozwala na dołączenie zewnętrznych wtyczek, np. obsługę mp3, dzięki czemu jego możliwości są praktycznie nie ograniczone. Ciekawą cechą programu jest możliwość wypalenia płytki CD-R.


Zobacz również