Zakupy motorheada

Ponad 1/3 fanów sportów motorowych dokonuje decyzji o zakupie motocykla albo samochodu uwzględniając wyniki producenta w wyścigach sportowych, wynika z nowego badania Synovate. Stare powiedzenie "wyścig w niedzielę, zakupy w poniedziałek" jest zatem wciąż prawdziwe.

Sonda objęła ponad 1500 kibiców sportów motorowych w USA, Niemczech, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w Chinach i Malezji.

Najpopularniejsza na świecie okazała się Formuła 1 - to zdanie 60% ankietowanych, przy czym aż 90% w Niemczech. W Stanach Zjednoczonych fanów F1 jest tylko 4%, najpopularniejszym sportem motorowym są wyścigi NASCAR (84% badanych kibiców), a World Rally Championship ma najwięcej fanów w Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (31% i 27%). Z kolei najwięcej, bo 21% Malezyjczyków, woli dwukołowe MotoGP.

Sponsorzy hojnie wspierają sporty motorowe, ale jak wykazuje badanie Synovate - ma to solidne uzasadnienie. Ogółem aż 32% kibiców sportów motorowych skłania się do kupowania marek sponsorów wyścigów (najwięcej lojalności wykazują mieszkańcy ZEA i Arabii Saudyjskiej, 53% i 49% ankietowanych). Najmniej marką sponsora kierują Niemcy (15% wskazań). Sukcesy na torze wyścigowym w największym stopniu przekładają się na przyszłe decyzje zakupowe Saudyjczyków (68% ankietowanych) i mieszkańców ZEA (59%). Wydarzenia na torze nie przemawiają natomiast w ten sposób do Amerykanów i Niemców (15% i 17% zdeklarowanych fanów sportów motorowych posuwa się w swojej pasji do kupowania aut i motocykli zwycięskich marek).

Z ciekawostek warto dodać, że za najbardziej sportową markę uznane zostało przez wszystkich badanych Ferrari (29% wskazań), zdecydowanie wygrywając np. w Niemczech. To zapewne zasługa siedmiokrotnego mistrza Formuły 1, Michaela Schumachera. O tym, że bardzo długo trzeba pracować na uznanie klientów świadczy fakt, że barwy Renault, w których już dwukrotnie mistrzostwo F1 zdobył Fernando Alonso wskazało w tym punkcie badania zaledwie 1% ankietowanych. Tylko w Stanach Zjednoczonych silne (na tym rynku - najsilniejsze) sportowe konotacje mają marki Chevroleta i Forda. Japońskie marki kojarzą się ze sportem Saudyjczykom (Toyota - 19%, Mitsubishi - 16% wskazań), oraz Malezyjczykom (Honda - 21%, Yamaha - 16%).


Zobacz również