Zakupy przez Internet: nie dajmy się nabić w butelkę

Kupując przez Internet przysługują nam określone prawa. Warto abyśmy o tym pamiętali i nie dawali sobą manipulować nieuczciwym sprzedawcom.

Większość z nas kupowało i kupuje róne towary przez Internet. Warto więc abyśmy mieli świadomość praw jakie nam przysługują. Wydaje mi się, że dwa bardzo istotne zagadnienia z tym związane poruszone zostały w opublikowanym właśnie przez UOKiK wyjaśnieniu przyczyn nałożenia kary na Vision Express.

Urząd zakwestionował dwa postanowienia zawarte w regulaminie e-sklepu firmy:

- klient może zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie

- klient, który odstępuje od umowy, nie może liczyć na zwrot kosztów wysyłki zamówionego towaru

Dlaczego? UOKiK tak to tłumaczy:

Kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

Zgodnie z przepisami, jeżeli konsument zwraca towar, odsyła go przedsiębiorcy na własny koszt. Sprzedawca natomiast niezwłocznie zwraca klientowi kwotę, którą zapłacił za towar oraz za wysłanie przesyłki konsumentowi.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK nałożyła na Vision Express karę ponad 360 tys. zł.

Warto o tym pamiętać

Pamiętajmy o tym, oraz przysługującym nam prawie umożliwiającym zwrócenie towaru kupionego w sieci w ciągu 10 dni. Nie dajmy się nabijać w butelkę internetowym sprzedawcom, którzy broniąc się przed odstąpieniem od umowy bardzo często powołują się na art. 7 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta twierdząc, że towar musi być bezwzględnie oddany w niezmienionym stanie.

Nie jest to prawdą, o czym sami przekonacie się czytając cały wspomniany artykuł:

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu (!). Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, na-leżą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.


Zobacz również