Zarabiaj więcej na Allegro

Dla kilku milionów Polaków handel internetowy zaczyna się i kończy na Allegro. Z jednej strony to dobrze - w takiej masie łatwiej o potencjalnego klienta, z drugiej strony źle - ciężko się wybić spośród konkurencji. W artykule podpowiemy ci, co możesz zrobić, aby zwiększyć swoje zyski.

1. Dokładnie opisz towar

Pierwszym, podstawowym elementem skutecznej sprzedaży jest dokładny opis oferowanego towaru. Podaj jego wymiary i opisz funkcje, w które został wyposażony. Zakres danych będzie oczywiście inny dla damskiej torebki, a inny dla sprzętu AGD.

Opis funkcji to jeszcze nie wszystko. Według obecnych teorii marketingowych, dobrze jest go uzupełnić wzmianką o korzyściach praktycznych wynikających ze stosowania poszczególnych funkcji. Mówi się, że klient tak naprawdę nie chce kupić danego towaru, ale raczej rozwiązać swój problem lub zaspokoić określoną potrzebę. Zadaniem sprzedawcy jest pokazanie mu, jak może zrealizować ten cel za pomocą oferowanego produktu.

Zobacz również:

2. Dołącz szczegółowe zdjęcia

W wypadku wielu towarów znaczenie ma nie tylko opis słowny, ale także wysokiej jakości fotografie. O ile np. wodę butelkowaną można sprzedawać właściwie "po słowie" lub tylko pokazując ją na malutkim zdjęciu o nędznej jakości, o tyle np. biżuterii, ubrań czy wyrobów kolekcjonerskich po prostu nie sprzedasz, jeśli nie pokażesz ich najpierw na zdjęciach o wysokiej jakości i dużej rozdzielczości.

Nie musisz wcale być właścicielem profesjonalnej lustrzanki cyfrowej z kosztownymi obiektywami. Wyższej klasy aparaty kompaktowe, których ceny oscylują obecnie w okolicy 1000 zł, zapewniają jakość zdjęć odpowiednią dla aukcji internetowych. Do tego trzeba wyposażyć się w statyw, duży arkusz białego papieru (lub inne tło) i co najmniej jedno, a najlepiej dwa dodatkowe źródła światła (zwykłe lampy najczęściej okazują się niewystarczające).

3. Zadbaj o odpowiednią oprawę

Największy polski serwis aukcyjny dla wielu Polaków jest synonimem handlu w internecie.

Największy polski serwis aukcyjny dla wielu Polaków jest synonimem handlu w internecie.

Zapomnij o standardowym, białym tle aukcji z prostym tekstem - w ten sposób przepadniesz w tłumie konkurencji. Nie korzystaj także z szablonów dostarczanych przez Allegro, bo już dawno zdążyły się opatrzyć stałym bywalcom. Zainwestuj w profesjonalny szablon aukcji oraz dodatkowo w szablon strony "O mnie". Co prawda, możesz je wykonać samodzielnie, ale do tego wymagana jest znajomość HTML-a, stylów CSS i jakiegoś edytora graficznego - polecamy darmowego GIMP-a (www.gimp.org). Jeżeli nie masz takich umiejętności lub po prostu nie masz czasu na ich zdobycie, poproś kogoś o wykonanie szablonu lub kup jeden z wielu gotowych. Na szczęście nie musisz daleko szukać: na Allegro jest mnóstwo ofert.

4. Przedstaw dokładne dane firmy

Na każdej aukcji oraz na stronie "O mnie" podkreśl, że prowadzisz legalną firmę. Minimalny zestaw danych to: nazwa, adres, NIP, REGON, telefon kontaktowy i adres e-mail. Dostępność danych kontaktowych ma bardzo duże znaczenie dla budowy zaufania. Prowadzenie legalnej działalności możesz wykorzystywać w swoich aukcjach jako jeden z atutów.

5. Zaoferuj tańszą wysyłkę

Zaoferuj niższe koszty wysyłki niż te, które są podane oficjalnie w cenniku Poczty Polskiej. Może ci się to opłacić: wprawdzie od każdego klienta stracisz kilka złotych na samej wysyłce, ale za to możesz zyskać 10 razy więcej potencjalnie zainteresowanych twoim towarem, na których i tak zarobisz dzięki odpowiednio ustalonej marży. Niższe koszty wysyłki to bardzo istotna przewaga nad konkurencją, bowiem wielu kupujących zwraca na to szczególną uwagę. Fakt ten znalazł nawet odzwierciedlenie w systemie nawigacji Allegro: listy aukcji można sortować według łącznej ceny produktu i kosztów transportu.

6. Pomagaj klientom

Klientów nie zawsze trzeba traktować jako przysłowiowych "panów". Z całą pewnością warto budować przyjacielskie relacje. Jak to uczynić? Jedna z metod to pomoc w rozwiązywaniu problemów. Jeżeli klient jest zainteresowany produktem, którego nie oferujesz lub który już wyprzedałeś, to bez oporów odeślij go do swojej konkurencji (tak!) na Allegro lub do sklepu internetowego, wskazując najkorzystniejszą ofertę. Pozornie można sądzić, że takie działanie to gwóźdź do własnej trumny, ale najprawdopodobniej w dłuższej perspektywie będzie opłacalne. Wiele osób zapamięta okazaną pomoc, a może nawet przekaże znajomym informacje o twoich aukcjach, dzięki czemu zyskasz grono poleconych klientów, którzy już na wstępie będą mieli o tobie dobrą opinię.

7. Prowadź przejrzystą politykę zwrotów

W wypadku sklepów internetowych prawo mówi jasno: towary zakupione na odległość klient może zwrócić w ciągu 10 dni. Nie musi przy tym podawać żadnego powodu. Jeśli nie poinformujesz go o tym, to czas ten może ulec wydłużeniu nawet do trzech miesięcy. Te zasady nie dotyczą zakupów odbywających się przez licytację. Jeśli jednak podporządkujesz się im i umieścisz stosowną informację nie tylko na stronie "O mnie", lecz także w treści każdej aukcji, pomoże ci to skutecznie budować zaufanie wsród klientów. Praktyka wielu sklepów internetowych dowodzi, że prawo do zwrotu nie ma większego związku z ilością zwracanych towarów, która jest zwykle bardzo mała. Tak więc ryzyko z wprowadzenia takiej opcji jest niewielkie, a korzyści mogą być spore.

Skrócony kurs fotograficzny

Na arkuszu białego papieru, który jest twoim tłem, kładziesz przedmiot przeznaczony na aukcję. Oświetlasz go najlepiej trzema źródłami światła punktowego: z przodu od góry z lewej, z przodu od góry z prawej oraz z tyłu. Wskazówka: należy tak ustawić oświetlenie, żeby cień przedmiotu był wszędzie jednakowo delikatny i nigdzie nie tworzył ostrego kontrastu w stosunku do otaczającego go tła. Następnie ustawiasz aparat na statywie, uważając aby przesadnie nie zbliżyć się do fotografowanego przedmiotu (dzięki temu unikniesz typowych wad obrazu wynikających z praw optyki) i aby jak najlepiej ująć go w kadrze. Nie używaj lampy błyskowej. Zamiast tego ustaw odpowiednio długi czas ekspozycji. W ten sposób nawet przy słabym oświetleniu uzyskasz zawsze wystarczająco jasny, wyrazisty i kontrastowy obraz. Na koniec nie "pstrykaj" zdjęcia ręcznie, lecz za pomocą samowyzwalacza. Zazwyczaj robi się kilka ujęć przy takim samym oświetleniu, zmieniając w niewielkim zakresie ustawienia migawki (i/lub przysłony), by potem dokładnie porównać wszystkie na ekranie komputera i wybrać to najlepsze.


Zobacz również