Zbuduj sobie własny procesor Cell

Opracowany przez firmy Sony, Toshiba i IBM układ Cell (wykorzystany w konsoli PlayStation 3) to w świecie procesorów jedna z największych nowinek technologicznych ostatnich miesięcy. Tymczasem nadchodzi kolejna związana z nim rewolucja - wspomniane wcześniej firmy zamierzają udostępnić publicznie pełną specyfikację układu.

Procesor Cell to bardzo ciekawa hybryda, w której w jednej obudowie połączono rdzeń PowerPC (nadzorujący i rozdzielający pracę) z siedmioma aktywnymi jednostkami wykonującymi operacje wektorowe.

Jedną z ciekawszych możliwości Cella jest "umiejętność" rozproszenia złożonych obliczeniowo zadań wśród wszystkich dostępnych urządzeń wykorzystujących procesory tego rodzaju. W przypadku dowolnej aplikacji wygląda to następująco: uruchamiamy program na komputerze zasilanym Cellem; po chwili procesor wykrywa przez sieć, że nasze PlayStation 3 stoi włączone i nikt go nie używa; obie maszyny natychmiast kontaktują się ze sobą, by odpowiednio rozdzielić potrzebne do obliczenia dane. Voila!

IBM stworzył nawet specjalny dział, który ma przyjść z pomocą wszystkim zainteresowanym produkcją przystosowanych do ich potrzeb układów.

Jeśli zapowiedzi udostępnienia pełnej specyfikacji i bibliotek wykorzystywanych przez procesor Cell okażą się prawdą, może być on pierwszym układem, który pokona CPU z linii x86, w tym nawet najszybsze Xeony i Opterony.

Warto bowiem pamiętać, że choć sam procesor Cell jest niekompatybilny z linią PC, jego moc obliczeniowa jest wystarczająca, by w niezauważalny dla użytkownika (w większości wypadków) sposób emulować układy zgodne z x86.


Zobacz również