Zdjełano w MOCKBE

Kamienica na warszawskim Powiślu może nie wygląda na studio efektów specjalnych. Ale to właśnie tu, na drugim piętrze, powstają jedne z najciekawszych spotów telewizyjnych w Polsce.

Kamienica na warszawskim Powiślu może nie wygląda na studio efektów specjalnych. Ale to właśnie tu, na drugim piętrze, powstają jedne z najciekawszych spotów telewizyjnych w Polsce.

Na drzwiach intrygująca tabliczka: Mockba. Studio miało się na początku nazywać Moskwa, ale okazało się, że nie można zarejestrować w polskim Internecie domeny z nazwą miasta. To samo, tyle że udawaną cyrylicą, było OK. Chyba dobrze się stało. Wygląda ciekawiej.

Pod nazwą Mockba kryje się zespół, w którego skład wchodzą graficy, artyści plastycy, designerzy, projektanci wnętrz i wzornictwa przemysłowego, architekci oraz copywriterzy. Mockba jest szczególnie przychylnie nastawiona do działań oryginalnych i trudnych, które mogą stanowić wyzwanie tak dla talentów, jak i profesjonalnego warsztatu. Jednym z głównych obszarów kreacji firmy jest tworzenie przerywników i dżingli dla drugiego programu TVP.

Na całym świecie w dziedzinie animacji telewizyjnej panują różne trendy i kierunki, które staramy się na bieżąco śledzić. Ogólną tendencją rozpoznawalną w kanałach zachodnioeuropejskich lub amerykańskich jest tworzenie animacji wykorzystujących wszystkie możliwości, jakie daje najnowocześniejsze oprogramowanie i stacje do compositingu i tworzenia efektów 3D.

Pracując nad stworzeniem stylistyki oprawy graficznej TVP 2, nie staraliśmy się jednak podążać za konkretnymi stylami współczesnej animacji. Za cel postawiliśmy sobie stworzenie oprawy, która nadałaby Dwójce wyraźny, rozpoznawalny wizerunek odróżniający tę stację od innych kanałów telewizyjnych. Chcieliśmy również - wybierając za temat oprawy graficznej sztukę - podkreślić istotną w naszym przekonaniu cechę programu, który na przestrzeni 30 lat istnienia na antenie zawsze kładł duży nacisk na tematykę kulturalną.

Ogólna koncepcja oprawy graficznej TVP 2, którą przyjęliśmy na samym początku, tzn. nawiązywanie do różnych istniejących kierunków w sztuce, daje bardzo szeroką gamę możliwości. Czerpiemy inspiracje zarówno z dzieł malarskich - jak i architektonicznych czy rzeźbiarskich, czasem nawiązujemy do konkretnego artysty, innym razem do danego kierunku w sztuce. Jesteśmy również zainteresowani wszelkimi nowościami i współczesnymi kierunkami w sztuce. Dotyczy to zarówno sztuki użytkowej, jak i architektury, wystawiennictwa czy mody.

Dotychczas powstało 26 spotów, inspirowanych takimi artystami i stylami, jak: Salvadore Dali, Andy Warchol, Starck, le Corbusier, Leonardo da Vinci, Toulouse-Lautrec, Henri Matisse, Roy Lichtenstein, Piet Modrian, Joan Miró, Rene Margritte, Alexander Calder, architektura renesansu, polska sztuka ludowa, sztuka antycznej Grecji i wiele innych. Aktualnie pracujemy nad dżinglem wg prac Paula Klee - szwajcarskiego ekspresjonisty, którego wystawa odbywa się właśnie w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Oprócz działań komercyjnych we współpracy z Remigiuszem Skobro pracujemy nad niezależnym projektem miasta suprematystycznego i konstruktywistycznego oraz repliką walki myśliwców z pierwszej wojny światowej na podstawie naszego scenariusza w formacie kinowym 2K.

Technika

Wszystkie pomysły rodzą się w głowach i dopiero po jakimś czasie są przelewane jako koncept lub storyboard na papier za pomocą zwykłego ołówka, ponieważ jesteśmy zdania, że żadne z dostępnych narzędzi komputerowych nie skopiuje tak dokładnie gestu Matissa czy sitodruku Lichtensteina lub Andy'ego Warhola. Poszczególne elementy do animacji powstają w sposób "tradycyjny" - czyli przy użyciu tuszu, farby, wałka i pędzla, a dopiero później są one skanowane i animowane w komputerze.

Pracownia

Ustawiony na szafce model Pomnika III Międzynarodówki Tatlina ma zostać wykorzystany w projekcie konstruktywistycznego miasta.

Ustawiony na szafce model Pomnika III Międzynarodówki Tatlina ma zostać wykorzystany w projekcie konstruktywistycznego miasta.

Od wielu, wielu lat jesteśmy fanami Macintoshy i staramy się udowodnić, iż na makówce da się opracowywać w pełni broadcastowe i filmowe produkcje na profesjonalnym poziomie, i nie ustępujące w niczym takim systemom, jak Flame, Inferno czy maszynom Quantela. Używane oprogramowanie do projektowania to Photoshop, Illustrator oraz Painter, do compositingu i rotoscopingu - Commotion oraz AfterEffects. Do 3D i animacji - Cinema 4D v6.3 z wszelkimi dostępnymi pluginami jak BhodiNut czy SoftRadiosity. Jesteśmy absolutnymi fanami Cinemy - jest to najdoskonalej napisana aplikacja, jaka kiedykolwiek powstała na Macintosha.

Projektanci:

Marek Schwartz (1973)

Projektant, animator, fotograf; absolwent PLSP. Od początku lat 90. zajmował się grafiką komputerową. Nagradzany i wyróżniany za plakaty reklamowe. Od 1995 r. do dziś związany z Radiem Zet, opracowywał większość kampanii reklamowych Zetki, a także kampanie radia Kolor. Projektował i wykonywał animacje do programów TV. Zajmował się również spotami reklamowymi do radia i TV, animacją (od filmowych technik tradycyjnych jak np. non-camera do w pełni cyfrowych efektów specjalnych) oraz niezależną muzyką alternatywną. Fotografuje konflikty na Bałkanach.

Beata Jaworska (1973)

Projektant grafik. Działalność graficzną zaczęła jako autor ilustracji prasowych, m.in. dla magazynów Media Polska, Marketing Polska. Ukończyła z wyróżnieniem warszawską ASP w pracowni plakatu, malarstwa i rysunku. Po skończeniu studiów została zaproszona do współpracy z francuskim studiem projektowym "Anatome". Zajmuje się również niezależną działalnością artystyczną.


Zobacz również