Zemsta eks-pracownika

Zemsta na szefie - to najczęstsza przyczyna aktów "biurowego sabotażu komputerowego", dokonywanych przez sfrustrowanych pracowników - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie amerykańskiego Departamentu Bezpieczeństwa Narodowego.

Autorzy raportu przeanalizowali 49 przypadków biurowego sabotażu - chcieli dowiedzieć się, jakie były ich przyczyny oraz jaki skutek miały one dla firm.

Okazało się, że za większość aktów "biurowego terroryzmu" odpowiedzialni byli pracownicy lub eks-pracownicy zaatakowanej firmy (z reguły wywodzący się z działów IT), którzy w swoim mniemaniu zostali niesłusznie ukarani za jakieś przewinienia, zwolnieni lub pominięci przy podwyżkach czy awansie.

"Ataki odwetowe" z reguły polegały na kasowaniu krytycznych dla funkcjonowania firmy danych lub oprogramowania, publikowaniu pornografii na stronie WWW eks-pracodawcy lub zakłócanie pracy firmowej sieci komputerowej.

Co ciekawe, z raportu dowiadujemy się, że w większości przypadków "sabotażyści" wysyłali sygnały ostrzegawcze - grozili pracodawcy, opowiadali o swoich planach współpracownikom lub ostentacyjnie lekceważyli swoje obowiązki. Większość z nich próbowała w jakiś sposób ukryć, że atak jest ich dziełem - np. podszywając się pod innych pracowników. Wiek "napastników" był bardzo różny - znaleźli się wśród nich zarówno młodzi pracownicy, jak i emeryci.

Z opracowania dowiadujemy się również, że większości ataków można było uniknąć - po pierwsze opracowując jasne procedury "reklamacyjne" dla pracowników, którzy uważają, że zostali niesprawiedliwie potraktowani przez pracodawców, po drugie zaś - wraz ze zwolnieniem odbierając im dostęp do firmowych zasobów IT.

Większość analizowanych ataków naraziła pracodawców na straty nie większe niż 20 tys. USD - jednakże w dwóch przypadkach straty przekroczyły... 10 mln USD. Wszystkie uwzględnione w opracowaniu przypadki "biurowego sabotażu komputerowego" nastąpiły w latach 1996 - 2000 i zostały zgłoszone odpowiednim władzom. Raport nie zajmował się przypadkami wykradania cennych firmowych informacji przez pracowników.


Zobacz również