Znaleziono "naprawdę puste" miejsce w kosmosie

Naukowcom Europejskiej Agencji Kosmicznej udało się dokonać niezwykłego odkrycia - w obłoku gazu NGC 1999 otaczającym skupisko młodych gwiazd wykryli obecność "prawdziwie pustego" fragmentu przestrzeni kosmicznej.

Kosmiczne Obserwatorium Herschela

Obłok NGC 1999 - zielonkawy obiekt w górnej części zdjęcia - a w jego prawej części ciemna plama (źródło: ESA)

Ta sama plama - czyli dziura w obłoku - na zdjęciu NASA

Polecamy:

Kosmiczne Obserwatorium Herschela to teleskop Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), którego zadaniem jest m.in. badanie procesu formowania się gwiazd. Teleskop prowadzi astronomiczne obserwacje w zakresie dalekiej podczerwieni i fal submilimetrowych.

Ciemny fragment na zdjęciach obłoku NGC 1999 był astronomom znany od lat, ale uznawano go dotychczas za wyjątkowo gęstą chmurę pyłu i gazu, nie przepuszczającą światła.

Gdy teleskop Herschela skierowano na znajdujący się w pobliżu NGC 1999 potrójny system gwiezdny V38O Ori, sądzono, że aparatura obserwatorium pozwoli spojrzeć, przez ciemną chmurę i dostrzec obiekty znajdujące się za nią. Tak się jednak nie stało.

Plama pozostawała czarną bez względu na sposób obserwacji (czy to działające w podczerwieni systemy Herschela, czy to naziemne przyrządy astronomiczne) - wszystko dlatego, że nie była to po prostu chmura gazu i pyłu, ale dziura w obłoku, najprawdopodobniej wybita w nim przez strugę wiatru gwiezdnego z jednej z pobliskich młodych gwiazd.

Gwiazdy rodzą się w gęstych obłokach gazowo-pyłowych. Na pewnym etapie ewolucji te ciała niebieskie zaczynają wytwarzać wiatry gwiezdne. Odkrycie astronomów ESA może rzucić więcej światła na proces formowania się gwiazd.

Kosmiczne Obserwatorium Herschela to największy teleskop astronomiczny wyniesiony na orbitę - średnica jego lustra wynosi 3,5 m (słynny teleskop Hubble'a wyposażony jest w lustro 2,4 m). Nazwano go imieniem astronoma Williama Herschela, odkrywcy promieniowania podczerwonego i siódmej planety Układu Słonecznego, Urana.

Kosmiczne Obserwatorium Herschela - prezentacja:

Więcej informacji: Europejska Agencja Kosmiczna