Zwycięstwo w zasięgu ręki

Przeciętny Amerykanin przy zakupie odtwarzacza DVD decyduje się na zakup średnio 5 płyt, a w ciągu kolejnych 12 miesięcy kupuje ich 38. Polak kupuje za pierwszym razem 2-3 płyty, a następnie około 9 sztuk.

Przeciętny Amerykanin przy zakupie odtwarzacza DVD decyduje się na zakup średnio 5 płyt, a w ciągu kolejnych 12 miesięcy kupuje ich 38. Polak kupuje za pierwszym razem 2-3 płyty, a następnie około 9 sztuk.

O wzroście sprzedaży odtwarzaczy DVD mogą świadczyć liczby: rok 1998 - ok. 4 tysięcy, rok 1999 - 20 tysięcy, a już pod koniec 2001 r. mówi się o liczbie ok. 90 tysięcy zainstalowanych urządzeń. Oprócz tego używanych jest ok. 300 tysięcy komputerowych napędów DVD, co obecnie jest najtańszym rozwiązaniem. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o płyty DVD. W tej chwili nowości filmowe można nabyć za cenę już od 69, 90 zł. Dystrybutorzy prześcigają się w promocjach, także starsze pozycje można mieć nawet za cenę ok. 40 zł. I znowu przyjrzyjmy się badaniom: w roku 1998 zarejestrowano sprzedaż około 45 tysięcy krążków, w 1999 - 219 tysięcy, a już w 2000 przekroczyła ona 750 tysięcy. Szacuje się, że za 4 lata liczba ta sięgnie ponad 2 mln sztuk, co zwiększy obroty na polskim rynku do 30,5 mln dolarów.

Czy Kowalski kupi?

Sytuacja na rynku hardwaru i softwaru stwarza doskonałą okazję do dokonania zakupu. Kto zatem jest nabywcą i późniejszym użytkownikiem? Zebrane na ten temat opinie są zgodne. Standardowo główną grupę docelową stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-40 lat, wykształcone, dobrze zarabiające, interesujące się choć trochę techniką i lubiące kino na dobrym poziomie. Oczekiwania nabywców nie powinny nikogo dziwić. Czyżby chodziło o połechtanie własnej próżności, czy tylko o realizację swoich marzeń? Doskonały dźwięk, dobrej jakości obraz, chęć stworzenia prywatnego kina na wysokim poziomie oraz ekstra dodatki to najczęściej wymieniane powody. Jak może nie kusić interaktywny produkt, który oprócz możliwości oglądania filmu pozwala użytkownikowi na bezpośrednie "wejście" do wybranych scen, dzięki specjalnemu menu. Oprócz tego są dodatki, których nie zawiera VHS. Do wyboru: komentarze twórców, wywiady, sceny i reportaże z planu, interaktywne gry i strony internetowe, filmografie twórców i aktorów, zwiastuny kinowe, reklamy, teledyski, niewykorzystane sceny, alternatywne zakończenie itd. W głowie się kręci od tego wszystkiego. A co o DVD myślą jego użytkownicy? Połączone siły Warner Bros. Poland, Consumer Electronics Association (USA) i DVD Entertainment Group na podstawie analiz i badań rynkowych ustaliły, że 98 procent z nich jest zadowolonych. Przeciętny użytkownik DVD kupuje 4 razy więcej filmów i wypożycza je o 50 procent częściej niż przeciętny właściciel magnetowidu VHS. Porównując: Amerykanie przy zakupie odtwarzacza decydują się na zakup średnio 5 płyt DVD, a w ciągu kolejnych 12 miesięcy kupują ich 38. Polski nabywca odtwarzacza kupuje za pierwszym razem 2-3 płyty, a następnie około 9 sztuk.

Tytuły, tytuły, tytuły

Ciągle też pojawiają się nowe tytuły, często wspierane efektowną akcją promocyjną. Dystrybutor wydaje lub rozprowadza, sklepy i wypożyczalnie "biorą", klient jest zadowolony. Ile do tej pory ukazało się krążków z filmem i ile jeszcze pojawi się w roku 2002? Po odpowiedź udałam się do źródła. Monolith Films wydał około 40 tytułów do tzw. rentalu, czyli z prawem do wypożyczania, a zamierza wprowadzić jeszcze około 60 nowych pozycji. ITI Home Video ponad 150, a plany na rok 2002 to dodatkowe 100 filmów. Crazy Cat Distribution ma w swojej ofercie ponad 50 tytułów, głównie erotycznych filmów amerykańskich. Imperial wydał do tej pory około 250 tytułów, a ma zamiar wprowadzić w tym roku około 160. Warner Bros, do którego należy około 67 procent polskiego rynku DVD, w tej chwili ma w swoim katalogu ponad 600 tytułów. Dotychczas w Polsce zostało wydanych w formacie DVD 1350 tytułów. O dynamicznym ruchu na rynku DVD w Polsce może świadczyć choćby sam fakt pojawiania się nowych dystrybutorów. Istniejące od 2001 r. Kino Świat wprowadziło już 8 tytułów, a w związku z uzyskaniem praw do specjalnych kolekcji Canal+ w nowym roku zapowiada pojawienie się wielu kolejnych. W tym roku do plejady dołączy Gutek Film, prawdopodobnie z filmem Tańcząc w ciemnościach Larsa von Triera. Dalsze plany to wprowadzenie ogólnie 5 tytułów do końca roku.


Zobacz również