Zwyczaje i trendy w polskim internecie

Polscy użytkownicy bardzo chętnie korzystają z sieci społecznościowych. Choć Facebook zanotował w tym roku dynamiczny wzrost użytkowników, nie odbyło się to kosztem odpływu użytkowników z NK.pl (Naszej-Klasy).

Co ciekawe, według badań PBI, struktura demograficzna użytkowników Facebooka i NK jest bardzo podobna. Nie sprawdza się więc opinia, że "na fejsie" znajdziemy młodszych, lepiej wykształconych i sytuowanych użytkowników z większych miast. Więcej na ten temat przeczytasz w raporcie "Internet 2K11".

Fanpage wciąga

Słowem kluczem jest w tym roku fanpage, czyli profil marki lub instytucji na Facebooku. Liczbę takich stron mających przynajmniej 50 fanów dr Dominik Batorski (ICM, Uniwersytet Warszawski) szacuje na przynajmniej 61 tysięcy. Takich, które zostały polubione przez przynajmniej 1500 osób i są prowadzone w języku polskim jest zaś około 7500. Zdecydowanie najpopularniejszy polski fanpage Demotywatory posiadał w połowie października 2011 r. ponad 960 tys. fanów.

Następne profile w rankingu mają ich wyraźnie mniej. Kocham spać! i Kuba Wojewódzki zgromadziły około 700 tysięcy zwolenników.

Zakupy grupowe

Coraz częściej korzystamy też z zakupów grupowych - serwisów z ofertami 80 lub nawet 90% rabatów na wybrane produkty, usługi czy wycieczki. Poza Grouponem działa już kilkadziesiąt takich stron, najczęściej oferujących "deale" dla większych miast o wartości do 150 złotych.

Święta w polskim internecie

Mówiąc o zwyczajach warto wspomnieć o badaniu PBI/Gemius dotyczącym obchodzenia świąt w sieci. Pokazuje ono, że z okazji Święta Zmarłych co trzeci internauta zapala wirtualne znicze, a co piąty szuka informacji o "przyszłym życiu" w ujęciu różnych religii i filozofii.

Podobnie w święta narodzenia Pańskiego internauci nie tylko kupują prezenty online, ale też szukają tekstów i melodii kolęd i wysyłają sobie życzenia w serwisach społecznościowych, przez e-mail lub na Gadu-Gadu czy Skype’ie.

Strony internetowe oglądane w Polsce

Na koniec 2010 roku 18,3 mln polskich internautów spędziło w sieci 1,2 mld godzin wykonując w tym czasie 52,3 mld odsłon (źródło: Megapanel, PBI/Gemius).

Polscy internauci najchętniej zaglądają na witryny z kategorii kultura i rozrywka, społeczności oraz wyszukiwarki i katalogi. W porównaniu z rokiem 2009 najwięcej użytkowników zyskały witryny z kategorii tematycznych: witryny firmowe, e-commerce oraz serwisy tematyczne biznes, finanse, prawo. Nieznaczny spadek liczby odwiedzających zanotowała kategoria sport. Wzrost kategorii witryn firmowych wynika z faktu, że coraz więcej właścicieli firm wie, że powinno być w sieci. Na stronach internetowych coraz częściej organizuje się też konkursy, które "przytrzymują" użytkowników na dłużej.

W zestawieniu 20 największych witryn pod względem liczby użytkowników pojawiły się dwie nowe. Mocne wejście miał Facebook, który uplasował się w grudniu 2010 r. na pozycji 10. z wynikiem 9 582 619 RU (ang. real user). Z kolei Grupa Orange zajęła miejsce 18. (4 498 089 RU). To efekt rozbudowy witryny orange.pl o treści informacyjne i multimedialne obok dotychczasowych informacji o ofercie i usługach. Z TOP20 witryn wg RU wypadły natomiast obecne tu na koniec 2009 roku grupy Spilgames i Pino.pl.

Na pierwszych dziewięciu miejscach znajdują się te same witryny, co przed rokiem. Nieznacznej zmianie uległa ich kolejność. Numer 1 i 2 to bez zmian odpowiednio Grupa Google (16 750 447 RU) oraz Grupa Onet.pl (13 343 696 RU). Na trzecie miejsce wskoczyła Grupa Nasza-klasa.pl (12 253 764 RU). Na koniec 2009 miejsce to należało do Grupy Allegro.pl, która na koniec 2010 znalazła się na szóstym miejscu (11 622 009 RU). Wyprzedziły ją Grupa Wirtualna Polska (12 117 416 RU) oraz youtube.com (11 873 997 RU). Pozycję poprawiły także: Grupa Mozilla i Grupa Ringier Axel-Springer. Spadek pozycji zanotowały zaś Gazeta.pl (z 6. na 7.), Interia.pl (z 7. na 8.), Wikipedia (z 10. na 11.), GG Network (z 11. na 13.), Microsoft (z 12. na 14.), Infor (z 14. na 16.), Polskapresse (z 15. na 17.) oraz dobreprogramy.pl (z 18. na 20.). Bez zmian pozostała pozycja Grupy O2.pl i Money.pl.

Zmiany nie są znaczące i mamy raczej do czynienia z "zabetonowaniem" polskiej sceny internetowej. Co warto odnotować, to fakt, że zmniejsza się dystans reszty stawki do Onet.pl.

_________________________

fot. epSos.de


Zobacz również