Canon HG 20

Zalety:

  • Bardzo dobra jakość obrazu
  • Dobry autofokus i stabilizacja
  • Możliwość podłączenia akcesoriów (konwertera optycznego, lampy i mikrofonu)

Wady:

  • Zła lokalizacja wyłącznika
  • Brak wizjera

Canon HG20 jest dość dużą i ciężką kamerą. Podobnie jak bardzo podobny model HG21 czy takie kamery konkurencji jak Sony HDR XR-500 czy Panasonic HDC-HS300 należą do najwyższej klasy amatorskich kamer HD. Tak jak wyżej wymienione kamery HG20 została wyposażona w dwunastokrotny zoom z optycznym stabilizatorem obrazu. Dysponuje sporym przetwornikiem obrazu (1/3,2 cala) typu CMOS i twardym dyskiem o pojemności 60 GB. Kamera dysponuje tym samym układem optycznym i elektroniką odpowiedzialną za rejestrację obrazu jak model HG 21. Dzięki temu rejestruje bardzo dobrej jakości filmy – obraz jest ostry, zawiera sporo szczegółów zarówno w światłach i cieniach.

Kamera jest jedną z największych i cięższych kamer HD, co jest cechą typową dla modeli rejestrujących filmy na twardym dysku (model HG20 dysponuje dyskiem o pojemności 60 GB). Mimo, że kamera jest dość duża trzyma się ją dość wygodnie (ze względu na wagę model ten polecamy głównie mężczyznom, których dłoń jest odporna na utrzymywanie w długim czasie ponad półkilogramowego przedmiotu). Podobnie jak w wyższym modelu HG21 konstruktorzy zastosowali przełącznik trybów pracy zlokalizowany z tyłu pod kciukiem prawej dłoni. Za jego pomocą użytkownik szybko może zmieniać tryb na jeden z czterech: zapis aparat/zapis kamera/odczyt kamera /odczyt aparat. Naszym zdaniem przydałaby się jeszcze jedna pozycja: OFF. Wówczas osoba filmująca mogłaby włączać i wyłączać kamerę jedną ręką. Niestety nie może tego zrobić – do uruchamiania i wyłączania kamery służy umieszczony na górze obudowy (po lewej stronie nad dokiem panelu LCD) przycisk "POWER", zatem aby uruchomić kamerę trzeba użyć również lewej ręki. To niby detal, ale podczas filmowania bywa uciążliwe (na przykład, kiedy w jednej dłoni trzymamy kamerę a drugą trzymamy spacerujące z nami dziecko).

Niektórym użytkownikom może zabraknąć pierścienia do ustawiania ostrości (naszym zdaniem tej klasy kamera powinna być weń wyposażona). Kamera rejestruje filmy i zdjęcia zarówno na twardym dysku, jak i kartach pamięci SDHC.

Monitor

Model HG20 w przeciwieństwie do wyższego HG21 dysponuje tylko jednym monitorem LCD. Konstruktorzy nie zastosowali wizjera. Niedotykowy ekran o przekątnej 2,7 cala i rozdzielczości 211000 pikseli trochę rozczarowuje – w tej klasie kamer producent mógłby zastosować monitor o lepszych parametrach (Sony w swoich najwyższych modelach stosuje dotykowe wyświetlacze o rozdzielczości 921600 pikseli!). Na odchylonym panelu monitora po lewej stronie został zlokalizowany minidżojstik. Dzięki niemu można dość szybko i wygodnie poruszać się po menu kamery. Pod panelem znajdują się przyciski: "FUNC" (skrót do menu podręcznego, podobnego do tego, jakie występuje w aparatach kompaktowych Canona), "PLAY", przyciski przewijania oraz STOP.

Na ekranie LCD, w czasie, gdy kamera pracuje w trybie filmowania, wyświetlany jest wskaźnik informujący o poziomie rejestrowanego dźwięku.

Optyka

HG20 została wyposażona w dwunastokrotny zoom o zakresie ogniskowej 42,9-514,8 mm (ekwiwalent 35mm). Podobnie jak w większości kamer wideo nie jest to zatem optyka szerokokątna (a właściwie nie optyka a układ optyka-przetwornik, bo należy pamiętać, że wielkość sensora ma także wpływ na "kąt widzenia" kamery).

Akcesoria

Jak inne kamery dobrej klasy, także i HG20 dysponuje możliwością podpięcia różnego rodzaju akcesoriów (sprzedawanych oddzielnie). Istnieje możliwość dokręcenia konwertera optycznego, który poszerzy pole widzenia kamery. Na znajdującej się na górze korpusu stopce można zainstalować zewnętrzny mikrofon lub lampę wideo (np. Canon Video Light VL-5). Stopka została wyposażona w złącza, dzięki czemu akcesoria nie muszą być podłączone do kamery za pomocą kabla. Wraz z kamerą producent dostarcza pilota zdalnego sterowania.

Jakość obrazu

Kamera dysponuje tym samym układem odpowiedzialnym za rejestrację obrazu co model HG21. Dzięki temu filmy są bardzo zbliżonej (lub wręcz identycznej) jakości. Obraz charakteryzuje się dobrą dynamiką i ostrością. Bardzo dobrze oceniamy pracę autofokusu i systemu stabilizacji obrazu. Warto zwrócić uwagę, że filmy rejestrowane modelami HG 20/21 (przy ustawieniach standardowych) charakteryzują się dość stonowanymi nienasyconymi barwami, co wyraźnie odróżnia je od obrazów z kamer Sony (gdzie kolory są dość intensywne). Oczywiście kolory można ożywić wybierając efekt obrazu nazwany jako "barwy żywe".


Zobacz również
Test Ryzen 7 1800X - sensowna i tania alternatywa dla Intela
Test Nintendo Switch: nowa, intuicyjna, modularna konsola i jej rozczarowujący zestaw gier