Panasonic Lumix DMC-FZ28

Zalety:

  • + dobra szczegółowość obrazu
  • + jasna optyka o dużym zakresie ogniskowej

Wady:

  • - słaba dynamika obrazu
  • - wysokie szumy

To jeden z najnowszych kompaktów typu "superzoom" oferowany przez Panasonica. Aparat dysponuje stabilizowanym obiektywem, pozwalającym aż osiemnastokrotnie przybliżać i oddalać fotografowaną scenę. Konstruktorzy nie przesadzili z rozdzielczością matrycy – zastosowano sensor składający się z dziesięciu milionów fotokomórek. Aparat umożliwia fotografowanie w "twórczych" trybach PASM nawet przy czułości ISO 6400 oraz rejestrację filmów HD.

To jeden z najnowszych kompaktów typu "superzoom" oferowany przez Panasonica. Jest bezpośrednim następcą dobrze ocenianego modelu oznaczonego jako FZ18. Tak jak poprzednik, nowy kompakt dysponuje stabilizowanym obiektywem, pozwalającym aż osiemnastokrotnie przybliżać i oddalać fotografowaną scenę. Rozpiętość ogniskowej to nie jedyna zaleta zastosowanej optyki. Obiektyw pozwala na wykonywanie nie tylko silnych zbliżeń (dzięki maksymalnej ogniskowej odpowiadającej 486 mm), ale i ujęć szerokokątnych (minimalna ogniskowa odpowiada 27 mm), co przydaje się w fotografii krajobrazu i architektury. Kolejną zaletą jest duże światło przy najkrótszej ogniskowej - otwór względny wynosi 1:2,8, co biorąc pod uwagę dużą krotność zoomu (18x) jest bardzo dobrym osiągnięciem. Obiektyw pozwala na wykonanie zdjęć z bardzo niewielkiej odległości, szczególnie wówczas, gdy ustawisz najkrótszą ogniskową.

Elektronika i jakość obrazu

Konstruktorzy nie przesadzili z rozdzielczością matrycy – zastosowano sensor składający się z dziesięciu milionów fotokomórek. Niestety jest fizycznie zbyt mały (1/2,3 cala), by udało się uzyskać czysty, pozbawiony szumów obraz (szczególnie przy wyższej czułości). Pod względem poziomu zakłóceń, jakie pojawiają się na zdjęciach, FZ28 odstaje od czołówki aparatów kompaktowych (m in. od Lumiksa DMC-LX3 dysponującego większą matrycą typu 1/1,6 cala). Niewielki sensor jest także przyczyną słabych wyników w teście dynamiki – obraz charakteryzuje się niewielką rozpiętością tonalną.

Bardzo dobre wyniki za to aparat uzyskał w teście szczegółowości obrazu – pod tym względem wyprzedza wiele konkurencyjnych konstrukcji.

Funkcje

Lumix DMC-FZ28 umożliwia fotografowanie w "twórczych" trybach PASM, co jest typową cechą większości aparatów klasy "superzoom". Użytkownik może skorzystać z bardzo wysokich czułości (ISO 1600 – 6400) ale przy wyraźnym zmniejszeniu rozdzielczości – do 3 MP – oraz spadku jakości obrazu (na tyle dużym, że funkcja wydaje się być nieużyteczna). Użyteczny może być za to rzadko występujący w aparatach kompaktowych profil balansu bieli ustawiany na podstawie wskazywanej przez fotografującego temperatury barwowej, wyrażanej w stopniach Kelvina (można operować w zakresie 2500-10000K).

Aparat, jak inne modele Lumix został przystosowany do rejestracji filmów HD w standardzie 720p. Podczas filmowania użytkownik może korzystać z zoomu optycznego (niektóre aparaty podczas rejestracji sekwencji filmowych nie pozwalają na zbliżenie optyczne - dostępny bywa tylko zoom cyfrowy).


Zobacz również
Test Ryzen 7 1800X - sensowna i tania alternatywa dla Intela
Test Nintendo Switch: nowa, intuicyjna, modularna konsola i jej rozczarowujący zestaw gier