Samsung HMX-R10

Zalety:

  • Lekka i niewielka
  • Pochylenie obiektywu zapobiega bólowi nadgarstka podczas długiego filmowania
  • Oryginalne funkcje "Slow Motion" i "Nagrywanie poklatkowe"

Wady:

  • Bardzo słaby stabilizator obrazu
  • Niewielka krotność zoomu (5x)
  • Problemy z określeniem właściwej temperatury barwowej podczas filmowania przy sztucznym oświetleniu

Samsung zaprezentował kamerę wideo o niespotykanej dotąd konstrukcji. Oś optyczna obiektywu nie jest jak w większości kamer równoległa do krawędzi dłuższego boku. Konstruktorzy pochylili obiektyw o 25 stopni w stosunku do podłużnej osi korpusu. Nie zrobili tego przypadkowo – dzięki zmianie kąta osi optycznej kamerę trzyma się wygodniej – osoba filmująca motyw znajdujący się przed nią nie musi wyginać dłoni.

Samsung zaprezentował kamerę wideo o niespotykanej dotąd konstrukcji. Oś optyczna obiektywu nie jest jak w większości kamer równoległa do krawędzi dłuższego boku. Konstruktorzy pochylili obiektyw o 25 stopni w stosunku do podłużnej osi korpusu. Nie zrobili tego przypadkowo – dzięki zmianie kąta osi optycznej kamerę trzyma się wygodniej – osoba filmująca motyw znajdujący się przed nią nie musi wyginać dłoni. To dobry krok w kierunku poprawy ergonomii korpusów kamer wideo - w porównaniu ze stosowaną od wielu lat konstrukcją klasyczną dłuższe filmowanie modelem R10 nie powoduje zmęczenia powodującego ból nadgarstka.

Niestety nie da się powiedzieć więcej dobrego na temat konstrukcji nowego korpusu Samsunga. Kamera została wykonana z materiału, który co prawda sprawia wrażenie dobrej jakości, ale jest dość śliski, co może spowodować wysunięcie się urządzenia z dłoni. Kamera nie powoduje więc zmęczenia nadgarstka, ale ze względu na źle dobrany materiał i słabe wyprofilowanie prawego boku źle leży w dłoni.

Źle oceniamy także lokalizację przycisku uaktywniającego i kończącego nagranie. Znajduje się zbyt blisko dźwigni zoomu (oba elementy zlokalizowano z tyłu, pod kciukiem) i podczas zmiany ogniskowej można przypadkowo przerwać nagrywanie.

Niektórym użytkownikom może się spodobać zastosowanie dotykowego ekranu LCD

Optyka i matryca

Konstruktorzy zastosowali obiektyw z pięciokrotnym zoomem o zakresie ogniskowej odpowiadającym 48-240mm (niektórych kupujących może zmylić umieszczona na korpusie informacja:"INTELLI-ZOOM 8x"). Obiektyw nie został wyposażony w automatycznie zasuwającą się osłonę ani ręcznie zakładany dekiel. Nie ma także gwintu do mocowania filtrów lub konwerterów optycznych. Obraz jest rejestrowany za pomocą sporej matrycy CMOS tupu 1/2,3 cala o rozdzielczości 9 milionów pikseli.

Oryginalne funkcje

Kamera dysponuje kilkoma ciekawymi i przydatnymi funkcjami – wśród nich jest "Nagrywanie przyspieszone" ("Slow Motion") oraz "Nagrywanie poklatkowe". Pierwsza funkcja pozwala na rejestrację sceny w zwolnionym tempie. Użytkownik ma możliwość wyboru dwóch częstotliwości – 250 i 500 klatek na sekundę. Funkcja ta jednak podobnie jak w kilku aparatach Casio nie pozwala na rejestrację spowolnionego ruchu w pełnej rozdzielczości. Możesz w zależności od ustawionej częstotliwości zarejestrować obrazy o wymiarach 416x240 oraz 192x108 punktów. Druga z funkcji specjalnych ( nagrywanie poklatkowe) działa odwrotnie – przyspiesza rejestrację długotrwających procesów. Użytkownik może zaprogramować kamerę by wykonywała ujęcia o określonym interwale, dzięki czemu można "przyspieszyć" ruch zachodzącego słońca czy rozwijających się płatków kwiatu. Ten rodzaj rejestracji można przeprowadzić w najwyższej rozdzielczości.

Jakość filmów

Po analizie filmów testowych okazało się, że za jakość rejestrowanych obrazów kamerę trudno sklasyfikować w czołówce rankingu. W chwili wykonywania testu (sierpień 2009) model R10 znalazł się mniej więcej w środku. Dobrze oceniliśmy ostrość obrazu oraz sprawność systemu ustawania ostrości. Na średnim poziomie oceniliśmy przejścia tonalne oraz dynamikę obrazu. Obraz zarejestrowany R10 charakteryzuje się sporym poziomem szumów, które są dość silnie widoczne, gdy filmujemy w słabych warunkach oświetleniowych. Nie to jest jednak najgorsze. Nie możemy polecać tego modelu głównie ze względu na bardzo słabo działający system stabilizacji obrazu ( w tym modelu występuje tylko elektroniczny). Kamera ma także spory problem z przystosowaniem się do sztucznego oświetlenia – w pomieszczeniach, gdzie źródłem światła są halogeny czy tradycyjne żarówki obraz jest zdominowany przez barwy ciepłe (żółcie i czerwienie).


Zobacz również
Test Nintendo Switch: nowa, intuicyjna, modularna konsola i jej rozczarowujący zestaw gier
Tanie i dobre okulary VR - Modecom Volcano Blaze