Sony HDR-CX505/CX520

Zalety:

  • rewelacyjna jakość obrazu
  • wbudowany odbiornik GPS
  • stosunkowo mała i lekka
  • dobra cena w stosunku do jakości obrazu

Wady:

  • długi czas dostosowywania temperatury barwowej po zmianie rodzaju oświetlenia
  • brak wizjera

Sony wprowadziło kolejne modele kamer Full HD wykorzystujące rewelacyjny przetwornik Exmore R. Modele oznaczone jako HDR-CX505/CX520 dysponują takimi samym tandemem przetwornik-obiektyw jak świetnie oceniane kamery HDR-XR500/XR520 rejestrujące filmy na twardym dysku. Modele z serii CX nie za zapisują danych na HDD, lecz kartach pamięci Memory Stick Duo oraz wbudowanej pamięci flash o pojemności 32 GB (CX505) i 64 GB (CX520). Modele są zdecydowanie mniejsze i lżejsze od „pięćsetek” z twardymi dyskami, ale też mają ograniczoną funkcjonalność. Dużym atutem jest za to bardzo dobra jakość rejestrowanego obrazu i przystępna w stosunku do osiągów cena.

Sony wprowadziło kolejne modele kamer Full HD wykorzystujące rewelacyjny przetwornik Exmor R. Modele oznaczone jako HDR-CX505/CX520 dysponują takimi samym tandemem przetwornik-obiektyw jak świetnie oceniane kamery HDR-XR500/XR520 rejestrujące filmy na twardym dysku (przetwornik o rozdzielczości 6,6 Mp oraz 12-krotny zoom odpowiadający zakresowi 43-516mm). Modele z serii CX nie za zapisują danych na HDD, lecz kartach pamięci Memory Stick Duo oraz wbudowanej pamięci flash o pojemności 32 GB (CX505) i 64 GB (CX520). Modele są zdecydowanie mniejsze i lżejsze od „pięćsetek” z twardymi dyskami, ale też mają ograniczoną funkcjonalność. Dużym atutem jest za to bardzo dobra jakość rejestrowanego obrazu i przystępna w stosunku do osiągów cena.

Budowa

Jak już wspominaliśmy „pięćsetki” z serii CX są zdecydowanie mniejsze i lżejsze od modeli HDD (CX505 z baterią waży zaledwie 447 g). Zredukowanie gabarytów wymusiło pewne ograniczenia - kamery nie dysponują wizjerem, poza tym zastosowano mniejszy i mniej dokładny ekran LCD. O ile w modelach XR500/XR520 użytkownika rozpieszcza ekran o rozdzielczości przeszło 900000 pikseli, w „ceiksach” 505 i 520 zastosowano ekran o standardowej rozdzielczości 230400 pikseli i przekątnej 3 cale (3,7x6,6cm). Jak w innych kamerach tego producenta zastosowano ekran dotykowy. Kamery nie dysponują także dużą liczbą złącz – użytkownik może użyć HDMI, USB lub A/V. Niektórym może brakować gniazda słuchawek i zewnętrznego mikrofonu (choć ten ostatni można podłączyć, o ile jest dedykowany do kamery Sony i ma złącze instalacji na „gorącej stopce”.

Na odchylanym panelu ekranu LCD nie umieszczono żadnych przycisków – większość ustawień realizuje się za pomocą dotykowego monitora. W doku panelu LCD umieszczono wyłącznik geolokalizatora (kamera podobnie jak „pięćsetki XR” dysponuje odbiornikiem GPS). Tuż obok umieszczono 4 przyciski: „Power” – będący alternatywą do włącznika zintegrowanego z odchylanym panelem LCD, przycisk uaktywniający tryb odtwarzania, nigtshot (tryb filmowania po ciemku) i przycisk zgrywania materiału na płyty DVD na dedykowanej nagrywarce Sony. W doku zlokalizowano też osłonięte „drzwiczkami” gniazdo kart MS Duo oraz złącza: Mini HDMI oraz USB.

W okolicy tylnej krawędzi doku LCD umieszczono kółko zmiany wartości „Manual” służące do ręcznego ustawiania ostrości (całkiem wygodnie obsługuje się je lewą dłonią). Tuż obok mieści się włącznik trybu ręcznego ustawiania ostrości.

Na górze ni ezabrakło miejsca dla stopki do akcesoriów (lampy, mikrofon), zgodnie ze standardem Sony wyposażonej w złącza zasilania i sterowania.

Dźwigienkę zoomu umieszczona klasycznie na górze kamery (obsługuje się ją palcem wskazującym). Tuż za nią znajduje się przycisk „PHOTO” pozwalający na wykonanie zdjęć nawet podczas filmowania. Przycisk start/stop znajduje się klasycznie pod kciukiem prawej dłoni.

Kamery CX 505/520 trzyma się bardzo wygodnie – dzięki zdecydowanej (ale nie za ostrej) prawej dolnej krawędzi, modele dobrze „kotwiczą” się w dłoni co zabezpiecza przed obracaniem wokół osi optycznej podczas manipulowania dźwigienką zoomu.

Nad obiektywem zlokalizowano miniaturową lampę błyskową do doświetlania pierwszego planu. Podobnie, jak w najwyższych modelach z twardym dyskiem zastosowano 3-kanałowy, kierunkowy mikrofon.

Jakość filmów

Wysoka jakość rejestrowanego obrazu jest podstawową zaletą modeli z serii 500 (zarówno dyskowych XR, jak i flash-owych CX). Zastosowano w nich nowy typ matrycy CMOS – Exmor R, charakteryzujący się inną od klasycznych przetworników architekturą. Pisaliśmy już na ten temat w artykule na temat budowy aparatu cyfrowego (http://www.zoom.idg.pl/news/347594_3.html). Nowy rodzaj przetwornika dysponuje czulszymi detektorami dzięki czemu rejestrowany obraz charakteryzuje się lepszą dynamiką (jak się okazało w naszym teście niespotykaną dotąd w tej klasie produktów) oraz niskim poziomem szumów. Kamera w przeciwieństwie do wielu innych kamer wideo „widzi” motywy bardzo słabo oświetlone (mamy tu na myśli rejestrację w normalnym trybie, nie specjalnym np. „Nightshot”). Gdy filmujemy w pomieszczeniach przy sztucznym oświetleniu obraz jest wyjątkowo czysty.

Jakość obrazu jest niemal identyczna jak z testowanego wcześniej modelu XR500. Dobrze oceniamy sprawność optycznej stabilizacji obrazu.

Niestety kamera dość długo dostosowuje się do zmiany temperatury barwowej oświetlenia. Gdy filmujemy przy sztucznym, żarowym świetle i wychodzimy na zewnątrz na światło dzienne musimy poczekać nawet kilkanaście sekund zanim kamera rejestrować świat z niebieską dominantą.


Zobacz również
Test Nintendo Switch: nowa, intuicyjna, modularna konsola i jej rozczarowujący zestaw gier
Tanie i dobre okulary VR - Modecom Volcano Blaze